Motorwagens van de Belgische spoorweg

Dieselmechanische motorwagen

Type 602

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1946.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 602.01

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1934
602.01
1
B'2'
1e as:11,44t; 2e as:11,36t; 3e as:8,31t; 4e as:8,31t
30,3ton
31,4ton
39,4ton
43,4ton
200kW (3,53kW/ton)
80km/h
-m
-km
-liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Radstand
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
22100mm
22000mm
2930mm
18250mm
15400mm
motordraaistel:3500mm; loopdraaistel:2200mm
voor:1550mm; achter:2200mm
1310mm
3765mm
980mm
Kastgedeelte:
Bouwer Brugeoise & Nicaise & Delcuve
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
23
25
48
3e klasse
77
25
102
Klapbanken
8
-
8
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Maybach
8G 05B
4 takt
Mechanisch
-
-
165kW
1400t/min
6 / verticaal in lijn
150mm
200mm
200bar
- Kg/cm²
6,8m/sec
- Nm
1400kg
-
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
Maybach T1
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met meervoudig
gesmeerde schrijven hydraulisch gestuurd.
Rechtstreeks met flexibele Hardy schijven.
In de versnellingsbak met conische tandwielen systeem Maybach
valse as met drijfstang
Handbediend met kabels
Remming
- Directe Westinghouse-rem met remkraan WS, gevoed door een Westinghouse compressor met een debiet van 800l/min.
Verwarming
-
Verluchting
-
Inzet
- Brussel Luxemburg - Ottignies
Opmerking
- Vernield door sabotage tijdens de oorlog